سرویس تلفن همراه ۱۳۹۶/۱۰/۸ - ۱۵ : ۳۱ شماره: 16204
ريشه پيامک‌هاي مزاحم هنوز خشک نشده است!
اخيرا سرشماره‌هاي اصلي يکي از اپراتورها که از طريق ارسال پيامک‌هاي زياد براي مردم ايجاد مزاحمت مي‌کرد، متوقف شد؛ اقدامي که خواسته‌ي بسياري از مشترکان بود. اما ريشه پيامک‌هاي تبليغاتي مزاحم از طرف اپراتورها هنوز هم به طور کامل خشک نشده است.

وايمکس نيوز- اگرچه ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي که از طريق راه‌هاي متعددي از جمله توسل به شماره‌هاي ثابت و شخصي افزايش يافته بودند، با ايجاد سامانه 195 براي دريافت گزارش‌هاي آنلاين تا حد زيادي ساماندهي شده و با آگاهي از نحوه لغو اين پيامک‌ها از تعداد آنها کاسته شد، اما برخي از اين پيامک‌ها که اتفاقا تعداشان کم هم نيست، از طرف خود اپراتورها ارسال مي‌شد و حتي با به‌کارگيري راه‌هاي غيرفعال کردن پيامک‌هاي تبليغاتي هم نمي‌شد از دريافت آنها جلوگيري کرد.

البته اعتراض به اين پيامک‌ها و پيگيري موضوع از طرف اپراتورها نتيجه‌اي در بر نداشته و آنها اظهار مي‌کردند اين پيامک‌ها سرويس‌ها و خدمات اپراتور را معرفي مي‌کند و نمي‌توان آنها را حذف کرد اما محمدجواد آذري جهرمي -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- اخيرا در واکنش به ارسال اين پيامک‌هاي مزاحم اپراتوري تاکيد کرد: به رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي دستور دادم، سرشماره‌هاي اصلي يک اپراتور را که براي مردم از طريق ارسال پيامک‌هاي زياد ايجاد مزاحمت مي‌کرد متوقف کند.

با وجود اين، شبکه اپراتوري که شامل سه اپراتور همراه اول، ايرانسل و رايتل مي‌شود، صرف نظر از اينکه بخواهيم بدانيم کدام يک از اپراتورها اين بار مورد اشاره وزير ارتباطات قرار گرفته است، قطعا ساير اپراتورها هم چنين پيامک‌هايي دارند. گواه اين مدعا علاوه بر پيامک‌هايي که از خطوط مختلف به کاربران ارسال مي‌شود و پيش از اين هم در گزارش ايسنا به آن اشاره شده بود، نظراتي است که بخشي از مخاطبان در واکنش به اين اخبار منعکس کردند. از جمله مخاطبي که گفته است خط کد يک تهران را دارد و هنوز هم روزانه چندين پيامک تبليغاتي دريافت مي‌کند.

مخاطب ديگري تبليغات اپراتورها را به تبليغات کاغذي سابق تشبيه کرده و نوشته است: قديم‌ها هرکس مي‌خواست چيزي را تبليغ کند، يک برچسب مي‌چسباند به در منزل و ديوارهاي نماي ساختمان مردم که پاک کردنشان هم مسلما وقتگير و هزينه‌بر بود. اين روزها گوشي تلفن همراه مردم کارکرد همان در و ديوارهاي سابق را پيدا کرده و روزانه بارها بايد به زنگ و بوق خبررساني ناخوانده آنها جواب بدهيم و گوش و چشم را بيهوده درگيرشان کنيم.

اما حسين فلاح جوشقاني - رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- با بيان اينکه اگر براي ما محرز شود پيامکي تبليغاتي براي کاربران موجب مزاحمت شده، سريعا آن شماره را فيلتر مي‌کنيم، گفته يکي از سرشماره‌هايي که مربوط به يکي از اپراتورها بود که البته پيامک‌هاي مناسبي را هم ارسال مي‌کرد، توسط ما و فارغ از محتوا مسدود شد؛ چرا که اپراتورها نبايد در قالب پيامک‌هاي ارسالي خود اطلاع‌رساني‌هاي خارج از حوزه خود را داشته باشند. قرار است همه مسائل مرتبط با پيامک‌هاي ارسالي توسط اپراتورها مورد توجه قرار گيرد و اپراتورها تنها بايد در زمينه‌ي مسائل مرتبط با خط اشتراکي مشتريان خود اطلاع‌رساني کنند.

بنابراين اين بار پيامک‌هاي تبليغاتي اپراتورها فارغ از محتوا و صرف اينکه بدون اطلاع‌رساني و کسب موافقت از مشترک ارسال شوند، مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ موضوعي که البته مدت‌ها قبل در مصوبه 133 کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات تکليفش روشن شده و آمده است: «کليه اپراتورها موظفند ضمن اطلاع‌رساني مناسب در خصوص نوع خدمات پيامک انبوه، قبل از ارسال پيامک، موافقت مشترک را دريافت کنند.» و همچنين«قطع سرويس، پيامک‌هاي تبليغاتي خود اپراتورها را نيز شامل مي‌شود.»

با توجه به پيامک‌هاي انبوهي که هر يک از اپراتورها روزانه براي مشترکان خود ارسال مي‌کنند و احتمالا به جز تعداد معدودي که با ارسال آنها موافق هستند، باقي مشترکان درخواست حذف اين پيامک‌ها را دارند و بارها هم از مجاري متفاوت اين خواسته را به گوش مسوولان رسانده‌اند، بايد منتظر اقدامات بعدي وزير ارتباطات و رگولاتوري بود تا در راستاي حفظ حقوق مصرف‌کنندگان‌ که بارها به آن تاکيد کردند، به پيامک‌هاي ناخواسته‌ي ساير اپراتورها هم رسيدگي کنند.

منبع:ايسنا

انتهاي خبر / وب سايت اطلاع رساني وايمکس نيوز / شماره: 16204
اخبار مرتبط

نظر شما درباره اين خبر
نام و نام خانوادگي

پست الکترونيک

نظر شما
نظرات

عضویت در خبرنامه
نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:

چنانچه قبلا در خبرنامه ثبت نام نموده اید ، در صورت عدم تمایل به ارسال خبرنامه اینجا کلیک کنید

آرشيو خبر ها

نظرسنجي