سرویس فضاي مجازي ۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۱۶ : ۱۵ شماره: 16230
موحدين: پيام‌رسان بومي جايگزين تلگرام نيست
مدير اجرايي يک پيام‌رسان داخلي با بيان اينکه خود را رقيب يا جايگزين تلگرام نمي‌بيند، گفت: با استفاده از پيام‌رسان خارجي ما اطلاعاتمان را به خارج از کشور مي‌فرستيم اما در سرويس‌هاي بومي از اطلاعات روي شبکه داخلي خود استفاده مي‌کنيم.

وايمکس نيوز- ميلاد موحدين در پاسخ به اينکه آيا اين پيام رسان داخلي اين قابليت را دارد که چند 10 ميليون نفري که در ايران از تلگرام استفاده مي‌کنند، به آن مهاجرت کنند، گفت: از بعد فني ما در زيرساخت و معماري طراحي‌هايي داشته و قابليت مقياس‌پذيري را به سيستم اضافه کرديم. به اين معنا که وقتي مي‌توانيم جواب دو ميليون کاربر را بدهيم، با تغييراتي در زيرساخت مي‌توانيم به راحتي اين عدد را به عددهاي بالاتر تا چند ده ميليون هم برسانيم. البته ما خودمان را در بازار رقيب يا جايگزين تلگرام نمي‌بينيم.

وي با اشاره به مزيت‌هاي پيام‌رسان‌هاي داخلي مانند تماس صوتي، پرداخت و ويژگي‌هاي کانال‌ها در مقايسه با تلگرام بيان کرد: در حال حاضر VOIP (تماس صوتي) روي اين پيام‌رسان با کيفيت کار مي‌کند، کاربران ما مي‌توانند با شماره‌هاي ثابت و همراه داخل و خارج کشور با نرخ‌هاي خوب حرف بزنند که تلگرام اين ويژگي را ندارد و رقيب آن در اين زمينه اسکايپ است. همچنين با وجود محدوديت‌ها، امکانات پرداخت را اضافه مي‌کنيم تا انتقال وجه بين کاربران راحت باشد. در کانال‌ها هم امکاناتي از جمله جست‌وجو داريم که قابليت رتبه‌بندي و سرچ را دارند و مي‌توان با يک موضوع خاص در کانال‌ها جست‌وجو کرد.

پيام‌رسان بومي نياز کاربر را مي‌شناسد

او ادامه داد: از طرف ديگر، از آن جايي که نياز کاربران بومي خود را مي‌شناسيم از بعد ويژگي کاملا دستمان باز است که ويژگي‌ها را بر اساس نياز کاربران و با اولويت‌هاي آنها اضافه کنيم. درست است که با فيلتر تلگرام کاربران سمت اين اپليکيشن داخلي مي‌آيند اما ما موقعيتي که تصوير کرديم، جايگزين تلگرام يا مشابه آن نيست. ما موقعيت جداگانه‌اي براي خود تصوير کرديم و تلگرام فيلتر شود يا نشود مسير خود را مي‌رويم.

موحدين با بيان اينکه نقطه‌اي که اپليکيشن‌هاي بومي ديگر در آن هستند، نقطه‌اي است که اپليکيشن ما دو سال پيش در آن بوده است، افزود: تجربه‌اي که طي روزهاي گذشته داشتيم و ورود کاربران و استفاده‌هايشان بيش از حدود 10 برابر شده است، اما مشکلي از لحاظ در دسترس بودن نداشتيم و سرويس‌مان به صورت عادي به کارش ادامه مي‌دهد. درواقع استفاده از زيرساخت‌ها رشد داشته اما مشکلي از نظر قطعي نداشتيم.

برخورد با پيام‌رسان‌هاي داخلي و خارجي تفاوت دارد

وي با اشاره به تفاوت‌هايي که در نحوه برخورد با پيام‌رسان‌هاي داخلي و خارجي وجود دارد، گفت: ما ايراني‌ هستيم و بايد اقدامات خود را بر اساس قوانين اينجا تنظيم کنيم، بايد براي هر سرويس جديد پاسخگو باشيم و محدوديت داريم، اما تلگرام مي‌آيد، کانال مي‌زند و ثبت‌نام خاصي نمي‌کند و از آن هم استفاده مي‌شود. اين موضوع شايد در سند بالادستي شوراي عالي فضاي مجازي مقداري حل شده باشد اما کافي نيست. ما مي‌خواهيم در پرداخت کارهايي بکنيم که مشابه آن هنوز وجود ندارد و مي‌شنويم که تلگرام مي‌خواهد اين کار را بکند؛ البته هنوز محدوديت‌ دارد اما ما هم همچنان اين محدوديت‌ها را داريم.

او در پاسخ به اينکه اعتماد به پيام‌رسان‌هاي داخلي چطور ايجاد مي‌شود، گفت: ما چند نکته را براي اين موضوع مدنظر قرار داديم. يکي اينکه وقتي سرويس خوب ارائه دهيم، کاربرهاي خود را جذب مي‌کنيم. نکته ديگر اينکه هميشه در برابر سرويس‌هاي ايراني مخالفت و جوسازي وجود داشته است. اما حداقل در مورد پيام‌رسان ما اطلاعات کاملا شفاف و سهامدار و مالکش مشخص است. البته طبق قانوني که براي اسمس‌ها هم وجود دارد، ممکن است با حکم قضايي بخواهند پيام‌ها را بررسي کنند اما تا کنون براي افشاي اطلاعات کاربران اصلا به ما رجوعي نشده است.

موحدين خاطرنشان کرد: بايد روي ديدگاه مردم کار کرد چون امنيتي که تلگرام از آن دم مي‌زند هم شايد ناامن‌تر از چيزي باشد که ما ارائه مي‌کنيم. ما اطلاعاتمان را به خارج از کشور مي‌فرستيم که دوباره برمي‌گردد. اما در سرويس‌هاي بومي اطلاعات همين‌جاست و روي شبکه داخلي خود استفاده مي‌کنيم.

او با بيان اينکه اپليکيشني که مي‌خواهد به عنوان پيام‌رسان عمومي فعاليت کند، نيازمند زيرساخت ويژه و تکنولوژي پيشرفته است، گفت: اپليکيشن بيسفون از سال 1391 ارائه و با تغييرات روي معماري از ابتداي سال جاري، در نسخه جديد با عنوان بيسفون‌پلاس عرضه شده است. ما با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي زيرساخت را آماده کرده از لحاظ فني نيز روي تکنولوژي کار کرديم. در مجموع نزديک به دو ميليون و 500 نفر در مجموعه اپليکيشن‌هاي ما ثبت‌نام کردند اما به طور خاص روي بيسفون پلاس و در ماه‌هاي اخير، بيش از 100 هزار نفر کاربر داريم.

وي با بيان اينکه نوع زيرساخت و معماري پيام‌رساني که قرار است بيش از 10 ميليون نفر از آن استفاده کنند، با پيام‌رسان‌هاي سازماني که پلت‌فرم‌هاي آنها آماده است، تفاوت دارد، افزود: آنها ظرفيت‌هاي محدودي دارند و براي چند 10 هزار نفر سرويس مي‌دهد. اين موضوع نيازمند کار تحقيقاتي و فني است و اين اپليکيشن نيز به بازطراحي نياز داشته تا اين ظرفيت را داشته باشد که بتواند از اين جمعيت پيشتيباني کند. همچنين شرکت ما خصوصي با سرمايه‌گذارهاي خصوصي و اشخاص حقيقي است. اين موضوع از طرفي محدوديت‌ و از طرف ديگر مزايايي دارد. از طرفي عدم وابستگي باعث مي‌شود دستمان براي فعاليت بازتر باشد و از طرف ديگر سرمايه‌گذاري محدوديت دارد و در حد سرمايه‌گذار خصوصي است.

حمايت‌ها به عرصه اجرا نرسيده است

او با اشاره به ميزان حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي و وعده‌اي که در اين خصوص داده شده بيان کرد: با رويکرد جديدي که از ابتداي امسال وجود داشته، از بعد معنوي در شوراي عالي فضاي مجازي حمايت‌هاي خوبي نوشته و قانون‌گذاري‌هاي خوبي تعريف شد اما بسياري از آنها به عرصه ظهور و اجرا نرسيده است. براي مثال اينکه بتوانيم از ظرفيت‌هاي تبليغاتي صدا و سيما استفاده کنيم، در سند بالادستي اشاره شده اما ما هنوز امکان تبليغ نداريم. در اسناد بالادستي به ما گفتند امکان استفاده از زيرساخت‌ پرداخت کشور را داريم که خارجي‌ها اين محدوديت‌ها را دارند. اما اين موضوع در روال پيچيده بانکي قرار گرفته و با گذشت بيش از پنج ماه هنوز نيفتاده است.

منبع: ايسنا

انتهاي خبر / وب سايت اطلاع رساني وايمکس نيوز / شماره: 16230
اخبار مرتبط

نظر شما درباره اين خبر
نام و نام خانوادگي

پست الکترونيک

نظر شما
نظرات

عضویت در خبرنامه
نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:

چنانچه قبلا در خبرنامه ثبت نام نموده اید ، در صورت عدم تمایل به ارسال خبرنامه اینجا کلیک کنید

آرشيو خبر ها

نظرسنجي