سرویس شهر هوشمند ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ - ۲۱ : ۸ شماره: 16416
شهر چطور هوشمند مي‌شود؟
شهر هوشمند از مفاهيمي است که اين روزها بيشتر از قبل وارد ادبيات مسوولان شهري شده است؛ مفهومي که درصورت تحقق مي‌تواند بسياري از مسائل شهري از جمله آلودگي هوا و ترافيک را به مراتب کاهش دهد.

وايمکس نيوز- مديريت شهرهاي بزرگ به دليل مسائل بسياري که با آن روبه‌رو هستند کار بسيار سخت و پيچيده‌اي است؛ تصور کنيد در پي عدم آگاهي از ساعات اوج شلوغي جمعيت، تعداد اتوبوس‌هاي وارد شده به هر ايستگاه بيش‌تر نشود. اين اتفاق نارضايتي شهروندان و بي‌نظمي و هرج و مرج در شهر را به دنبال دارد.

ابزارهاي ديجيتال و فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي ابزارهايي هستند که مي‌توانند در دريافت و پردازش اطلاعات به مديران شهري کمک کنند. اين روند بخشي از فرايند بزرگتر شهر هوشمند است. هوشمندسازي در بخش حمل و نقل که شاهرگ اصلي شهرهاي بزرگ محسوب مي‌شوند مي‌تواند بخش بزرگي از پروسه شهر هوشمند را محقق کند. امري که با تجربه تاکسي‌هاي اينترنتي همچون اسنپ و تپسي در شهر تهران کليد خورد و باعث اشتغال‌زايي از سويي و رفاه بيشتر شهروندان از سوي ديگر شد.

اين سيستم‌هاي جديد حمل و نقلي هوشمند همچنين مي‌توانند در کاهش ترافيک و آلودگي هوا موثر باشند؛ تصور کنيد تا پيش از اين بسياري از تاکسي‌ها و ماشين‌هاي شخصي که فقط مسيرهاي دربستي را مي‌رفتند، مجبور بودند براي پيدا کردن مسافرهاي خود ساعت‌ها در خيابان بچرخند اما حالا با استفاده از سيستم‌هاي اينترنتي هوشمند در مصرف سوخت و زمان صرفه‌جويي بيش‌تري مي‌شود.

اکنون شهروند هوشمند، خانه هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژي هوشمند از جمله مباحث مربوط به هوشمندسازي شهرها هستند که درصورت تحقق يافتن مي‌توانند در کنار هم پازل شهر الکترونيکي يا هوشمند را کامل کنند.

اما اخيرا وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در همايش تهران هوشمند، تاکيد کرد که حرکت به سمت شهر هوشمند و هوشمندسازي شهر در سراسر کشور به گفتمان‌سازي نياز دارد و اين همايش‌ها و نمايشگاه‌ها مي‌تواند بر گفتمان‌سازي و آشنايي دست‌اندرکاران اين عرصه با اهميت شهر هوشمند موثر باشد.

شهر هوشمند اما کالاي لوکس، فرصت و موقعيت نيست بلکه ضرورت حکمراني آينده شهري بوده که بايد صورت پذيرد. ورود فناوري اطلاعات در عرصه‌هاي مختلف که يکي از آن‌ها مديريت شهري است، با بهبود بهره‌وري همراه بوده است. بنابراين نتيجه ترويج فناوري اطلاعات و مديريت شهري، بهبود بهره‌وري است که اين مهم مي‌تواند در عرصه‌هاي مختلف وجود داشته باشد.

محمدجواد آذري جهرمي با بيان اينکه شهر هوشمند، کالاي لوکس، فرصت و موقعيت نيست و ضرورت حکمراني آينده شهرهاست تصريح کرده است که حوزه تخصصي شهر هوشمند و تاثير آن در زندگي بشر به عنوان الزاماتي است که بايد به آن پرداخته شود و اگر بخواهيم مديريت منابع را بهتر و براي مردم رفاه ايجاد کنيم و همچنين به مبارزه با فساد و بهبود شاخص‌هاي مديريتي بپردازيم، چاره‌اي جز روي آوردن به شهر هوشمند نداريم. بخش عمده‌اي از رشد اقتصادي در دنيا با نگاه بهره‌وري بوده که يکي از پيشران‌هايش حوزه فناوري است.

البته نبايد از نگاه تبليغات و برندينگ نيز غافل شد و به تاکيد وزير ارتباطات لازم است خدمات شهري ايجاد شده، به درستي تبليغ شوند و توجه کنيم که يکي از مولفه‌هاي جدي شهر هوشمند، شهروند هوشمند است و بايد شهروند از خدمات ارائه شده به او آگاه شود.

در هر صورت ايده? شهر هوشمند در واقع ادغام فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) و دستگاه‌هاي مختلف متصل به شبکه (اينترنت اشياء يا IoT) است، براي بهينه‌سازي بهره‌وري از خدمات و کاربري‌هاي شهري و اتصال آن به شهروندان است. تکنولوژي شهر هوشمند اجازه مي‌دهد تا مقامات يک شهر با جامعه و زيرساخت‌هاي شهري و نظارت بر آنچه اتفاق مي‌افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقيم پيدا کنند.

در نتيجه شهر هوشمند در واقع يک منطقه شهري است که از انواع مختلف سنسورهاي الکترونيکي براي جمع‌آوري اطلاعات و تحليل آنها استفاده مي‌کند که اين اطلاعات براي مديريت دارايي‌ها و منابع شهري کارآمد است. اين پروسه، شامل اطلاعات جمع‌آوري شده از شهروندان، دستگاه‌ها و منابع شهري است که پردازش و تجزيه و تحليل مي‌شود تا به نظارت و مديريت ترافيک و حمل و نقل، سيستم، نيروگاه، آب، تأمين شبکه هاي، زباله، مديريت، قانون اجراي سيستم‌هاي اطلاعاتي و مدارس و کتابخانه‌ها و بيمارستان‌ها و ديگر خدمات اجتماعي کمک کند.

انتهاي خبر / وب سايت اطلاع رساني وايمکس نيوز / شماره: 16416
اخبار مرتبط

نظر شما درباره اين خبر
نام و نام خانوادگي

پست الکترونيک

نظر شما
نظرات

عضویت در خبرنامه
نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:

چنانچه قبلا در خبرنامه ثبت نام نموده اید ، در صورت عدم تمایل به ارسال خبرنامه اینجا کلیک کنید

آرشيو خبر ها

نظرسنجي