سرویس تلفن همراه ۱۳۹۷/۶/۲۳ - ۲۳ : ۲۸ شماره: 16973
اطلاع‌رساني کسر شارژ؛ راهکار مقابله با تخلفات بازيگران خدمات ارزش افزوده
براي ساماندهي و کشف جرايم و تخلفات بازار خدمات ارزش افزوده کافي است تا اپراتورها به صورت مرتب عمليات کسر اعتبار از حساب مشترکان را به ازاي هر سرويس ارزش افزوده‌اي که کاربر استفاده مي‌کند و در زمان هر بار کسر، با ارسال نوتيفيکيشن اطلاع‌رساني کنند.

وايمکس نيوز-  يکي از چالش‌هاي ثابت و پرشمار مشترکان سيم‌کارت‌هاي هر يک از اپراتورهاي تلفن همراه کشور، کسر شارژ يا اضافه شدن هزينه‌هاي ناخواسته تحت عنوان "خدمات ارزش افزوده" در فهرست هزينه‌هاي آنان است که عموما مدعي عدم اطلاع و عدم درخواست براي فعالسازي آن بوده‌اند.
 ‎اواخر هفته گذشته در حالي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از تهيه بستر حقوقي مناسب براي پيگيري و جرم‌انگاري در حوزه تخلفات پيامک‌هاي ارزش افزوده و انبوه و راه‌هاي مقابله با آنها خبر داده بود که اين حوزه از مصوبه قانوني قبلي کميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي برخوردار است و راه‌هاي ساده‌اي هم براي تنظيم اين بازار و جلوگيري از تخلفات آن وجود دارد.
 ‎بديهي‌ترين گامي که مي‌توان به نفع مشترک خدمات ارزش افزوده و جلوگيري از تخلفات برخي از شرکت‌ها و اپراتورها در اين بازار برداشت، الزام اطلاع‌رساني مرتب، منضبط و منسجم از سوي اپراتورها و شرکت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات ارزش افزوده در زمان کسر هر نوع اعتبار (شارژ) از حساب مشترکان است تا مشترک درباره سرويس‌هاي مورد استفاده و ميزان هزينه‌اي که بابت آنها در صورتحسابش کسر مي‌شود، مطلع باشد و به جاي شوکه شدن از صورتحساب يا صفر شدن اعتبار، درباره تداوم يا لغو آنها حق انتخاب داشته باشد.
 ‎از همين رو به دنبال اقدامات وزارت ارتباطات براي ساماندهي اين بازار و براي حل مسئله و کشف جرايم و تخلفات کافي است تا اپراتور به صورت مرتب عمليات کسر اعتبار از حساب مشترک را به ازاي هر سرويس ارزش افزوده‌اي که کاربر استفاده مي‌کند و در زمان هر بار کسر، با ارسال نوتيفيکيشن (پيام اطلاع‌رساني) به اطلاع وي برساند.
 اقدامي ساده و کارگشا که با يادآوري مرتب و دوره‌اي به او حق انتخاب در ادامه برخورداري از سرويس ارزش افزوده يا لغو آن را مي‌دهد.
 اين درحالي است که در فروردين سال 1395 سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نسبت به راه‌اندازي سامانه سراسري 800 براي قطع پيامک‌هاي تبليغاتي و اطلاع يافتن از تعداد و نوع سرويس‌هاي ارزش افزوده‌اي که مشترکان عضو هستند، اقدام کرده بود.
 يکي از مشکلات مردم در اين زمينه وجود روش‌هاي متفاوت در اپراتورهاي تلفن همراه و وجود سيستم‌هاي پراکنده بود که براي حل اين مشکل سيستمي يکپارچه و يکنواخت طراحي شد که در همه اپراتورها عمل مي‌کند و اپراتورها مؤظف شدند تا به آن متصل شوند.
 از سوي ديگر، طبق اعلام رئيس وقت رگولاتوري در همان زمان، علت اطلاع‌‌رساني يکپارچه از طريق سازمان تنظيم مقررات را عدم اطلاع‌رساني شفاف اپراتورها درباره پيامک‌هاي تبليغاتي و سرويس‌هاي ارزش افزوده به دلايل تجاري عنوان کرده بود و از همين رو رگولاتوري به عنوان يک سازمان بي‌طرف، اطلاع‌رساني يکپارچه به مشترکان در اين باره را برعهده گرفت.
 ‎اين در حالي است که مسئله اطلاع‌رساني به مشترک پيش از اين هم در موضوع فعال‌سازي يک سرويس و دريافت تأييد دوباره از او براي برخورداري از يک سرويس مطرح شده بود که با دستور سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي براي رعايت حقوق مشترکان، اپراتورها مؤظف شدند تا براي فعالسازي، علاوه بر تأييد اوليه، تأييد نهايي مشترک را نيز أخذ کنند.
 ‎بر همين اساس به نظر مي‌رسد اين راهکار ساده که پيش از اين نيز مورد آزمون و خطا قرار گرفته بود، مي‌تواند راهکاري ساده و در عين حال عملي براي حل مسئله جلوگيري از تخلفات ناشي از شارژ بدون اطلاع مشترک به ازاي سرويس ارزش افزوده و ارائه حق انتخاب به او براي ادامه برخورداري از سرويس يا لغو آن باشد.

منبع: تسنيم

انتهاي خبر / وب سايت اطلاع رساني وايمکس نيوز / شماره: 16973
اخبار مرتبط

نظر شما درباره اين خبر
نام و نام خانوادگي

پست الکترونيک

نظر شما
نظرات

عضویت در خبرنامه
نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:

چنانچه قبلا در خبرنامه ثبت نام نموده اید ، در صورت عدم تمایل به ارسال خبرنامه اینجا کلیک کنید

آرشيو خبر ها

نظرسنجي