وايمکس نيوز- اپراتورهاي اول و دوم تلفن همراه، به يکسانسازي تعرفههاي خود اقدام کردهاند که البته به نظر ميرسد اين يکسانسازي در برخي از سيمکارتهاي دائمي و اعتباري براي تماسهاي درون و برون شبکه، با افزايش قيمت براي مشترکان همراه است.
هزينهي برقراري تماس با سيمکارتهاي دائمي در اپراتور اول که 57 تومان براي مکالمات درونشبکه و 62.5 تومان براي مکالمات برونشبکه بود، به 59.9 رسيده است؛ اين مبلغ براي مکالمات درونشبکه شامل 2.9 تومان افزايش و براي مکالمات برونشبکه شامل 2.6 تومان کاهش ميشود. براي سيمکارتهاي اعتباري نيز درحالي که هزينهي برقراري براي مکالمات درونشبکه 67 تومان و براي مکالمات برونشبکه 93.7 تومان بود، اين هزينه به 89.9 رسيده است که شامل 22.9 تومان افزايش براي مکالمات درونشبکه و 3.8 تومان کاهش براي مکالمات برونشبکه ميشود.
همراه اول در اطلاعيهي خود آورده است که اين روش جديد قيمتگذاري موجب سهولت و شفافيت بيشتر در محاسبه هزينه مکالمات مشترکين خواهد شد و از مزاياي ديگر اين طرح کاهش تعرفه تماسهاي برونشبکه براي مشترکين دائمي و اعتباري همراه اول است، اما به نظر ميرسد هر يک از سيمکارتهاي دائمي و اعتباري با افزايش قيمت از 2 تا 22 تومان براي مکالمات درونشبکه مواجه هستند.
البته همراه اول جهت امکان مديريت بيشتر هزينه مشترکين، بستههاي مکالمه درونشبکه را براي مشترکين دائمي و اعتباري ارائه کرده که اين بسته با شمارهگيري #337*10* قابل مشاهده و خريداري است.

اعلام تغيير تعرفهها در وبسايت!
اما درباره تعرفههاي اپراتور دوم همراه نيز تغييراتي رخ داده است؛ در حالي که در اپراتور ايرانسل، برقراري تماس با سيمکارتهاي دائمي براي تماسهاي برون و درون شبکه، 33.3 تومان براي هر دقيقه بوده و در سيمکارتهاي اعتباري نيز براي تماسهاي درون شبکه، اين هزينه 66.9 تومان و براي ساير خطوط 92.9 تومان براي هر دقيقه و تماس به خطوط ثابت 79.9 تومان بوده است، اکنون در سيمکارتهاي دائمي براي تماس با تمامي خطوط (خط ايرانسل ديگر، ديگر اپراتورها و خطوط ثابت) اين هزينه 59.9 تومان و براي سيمکارتهاي اعتباري 89.9 تومان به ازاي هر دقيقه شده است.

درواقع در سيمکارتهاي دائمي، هزينهي تماس با تمامي خطوط شامل افزايش 26.6 توماني شده و در سيمکارتهاي اعتباري در تماسهاي درون شبکه شامل 20 تومان افزايش، در تماس به خطوط اپراتوري ديگر شامل 3 تومان کاهش و در خطوط ثابت نيز شامل يک تومان افزايش شده است.
اپراتور اول، يکسانسازي تعرفههايش را توسط پيامک و رسانههاي خبري به اطلاع مشترکانش رسانده است؛ اپراتور دوم تلفن همراه هم به اذعان برخي از مشترکانش، اين اطلاعرساني را در وبسايت خود انجام داده و يا به برخي از مشترکان پيامکي را با مضمون زير ارسال کرده و از بستههاي جديد مکالمه که تا 50 درصد تخفيف دارند، خبر داده و اطلاع از اين بستهها و نحوهي فعالسازي آنها را به وبسايت ارجاع داده است:

با توجه به اينکه تغيير تعرفه مکالمه براي مشترکان ميتواند به تصميماتي از سوي آنها شود که يا تغييراتي در مکالمه خود داشته باشند، يا بخواهند از بستههاي مکالمه استفاده کرده و يا در بالاترين حد خود اقدام به تغيير اپراتور کنند، اطلاعرساني از تغيير تعرفهها کمترين کاري است که بايد توسط اپراتورها صورت بگيرد و عدم اطلاعرساني اين موضوع اجحاف در حق مشترک است.
منبع: ايسنا