پایگاه اطلاع رسانی وایمکس نیوز


کد مطلب: 16246  |  تاريخ: ۱۳۹۶/۱۰/۱۹  |  ساعت: ۱۵ : ۲۸

اگر گوشي‌ جديدتان با رجيستري غيرفعال شد چه کنيد؟

پيش از خريد گوشي‌هاي اعلام‌شده در فاز دوم رجيستري لازم است سريال دستگاه مورد نظر را به سامانه همتا اعلام و از ثبت شناسه آن اطمينان حاصل کند؛ با وجود اين، در صورت سهل‌انگاري اگر دستگاهتان با گذشت 30 روز غيرفعال شد، بايد به استناد فاکتور به فروشنده مراجعه و درخواست حل مشکل کنيد.

وايمکس نيوز- موضوع طرح رجيستري يا ثبت شناسه گوشي‌هاي همراه در حالي که از مدت‌ها پيش مطرح شده و بعضا به علت عدم آمادگي با شکست مواجه شده بود، در نهايت با آمادگي سيستم‌هاي فني و زيرساخت‌هاي لازم به گفته مسوولان ارتباطات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ابتدا با آگاه‌سازي بخش‌هاي مختلف و پايش کل شبکه اپراتورهاي موبايل و ثبت و مانيتورينگ آخرين شناسه‌هاي ترکيبي گوشي و سيم‌کارت، از مهر ماه بار ديگر کليد خورد و محمدجواد آذري جهرمي -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- از مکانيزم پله‌اي براي اجراي اعمال سياست خبر داد.

همچنين در مرحله دوم که اعلام برندهاي شامل رجيستري بود، ابتدا براي گوشي‌هاي برند اپل از تاريخ 14 آذر اعمال سياست آغاز شد. در ادامه‌ي اين مرحله نيز گوشي‌هاي گوگل، بلک‌بري و موتورولا به عنوان مدل‌هايي که مشمول فاز اجرايي مرحله دوم رجيستري مي‌شوند، اعلام شدند و مقرر شد از تاريخ 8 دي ‌ماه اين مدل‌ها مشمول طرح شوند. درواقع با روشن شدن اين گوشي‌ها، در صورتي که شناسه‌شان در سيستم اپراتوري ثبت نشده باشد، براي کاربر پيامکي ارسال مي‌شود که تنها تا يک ماه ديگر از شبکه خدمات دريافت خواهد کرد.

به گفته مسوولان، با اجراي اين طرح، براي تمامي گوشي‌ها و تبلت‌هايي که تا قبل از تاريخ اجراي هر مرحله فعال شده است مشکلي به وجود نمي‌آيد اما پس از آن صرفا گوشي‌هايي که از مبادي قانوني وارد کشور شده‌اند فعال خواهند شد. براي استعلام قانوني و يا غيرقانوني بودن روند واردات هر گوشي نيز لازم است خريداران با استعلام کد 15 رقمي (IMEI) از طريق سامانه #7777* يا #4* اصالت گوشي را بررسي و پس از اطمينان از ثبت گوشي نسبت به خريد آن اقدام کنند.

وظيفه رجيستري بر عهده فروشنده است

بنابراين خريدار بايد سريال دستگاه مورد نظر را به سامانه همتا اعلام و از رجيستر بودن آن اطمينان حاصل کند؛ اما درنهايت وظيفه رجيستر کردن دستگاه‌هاي موبايلي که در فروشگاه هستند بر عهده فروشنده است؛ بنابراين در صورتي که خريدار گوشي را خريده و اين گوشي در ليست برندهايي که تا کنون و در مرحله دوم اجرايي رجيستري اعلام شده‌اند قرار داشت و با گذشت زمان اعلام‌شده، دستگاهش غيرفعال شد، خريدار بايد به استناد فاکتور به فروشنده مراجعه و درخواست حل مشکل کند.

در نهايت در بدترين حالت اگر با وجود اطلاع‌رساني‌هاي انجام‌شده، مشتري هيچ خبري نداشته باشد و بخواهد خريد کند، وظايفي در قبال خريد خود دارد. يکي از وظايف مشتري اين است که از فروشنده فاکتور بگيرد. ممکن است مشتري سهل‌انگاري کرده، پول پرداخت ‌کند و فاکتور هم نگيرد، در صورتي که اگر مشتري از رجيستري هم خبر نداشته باشد بايد از فروشنده فاکتور بگيرد. در اين شرايط پس از گذشت 30 روز در صورتي که گوشي از کار افتاد، بايد به استناد فاکتور به فروشگاه مراجعه کرده و گوشي را با دريافت مبلغ برگردانده و يا آن را با يک گوشي قانوني تعويض کند.

در صورتي که فروشنده حاضر به دريافت گوشي با عودت مبلغ نشده و يا آن را تعويض نکرد، خريدار مي‌تواند به سازمان‌هاي ذي‌ربط مانند تعزيرات حکومتي يا سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان شکايت کرده و اعلام کند گوشي خريداري‌شده رجيستر نيست و مراحل را از اين طريق پيگيري کند. البته تمام اطلاع‌رساني‌هاي انجام‌شده به اين خاطر است که خريدار پيش از خريد گوشي مورد نظر خود از ثبت گوشي اطمينان حاصل کرده تا شکايات در اين زمينه کاهش يابد و مشتريان نيز درگير بروکراسي‌هاي اداري نشوند.

منبع: ايسنا

انتهای خبر / پایگاه اطلاع رسانی وایمکس نیوز

لینک مطلب: http://wimaxnews.ir/NSite/FullStory/?Id=16246