16024 جزئیات اجرای فاز دوم رجیستری/ اعمال سیاست برای گوشی‌های اپل از ۱۴ آذر مرحله دوم طرح رجیستری صرفاً برای تمامی مدل‌های گوشی تلفن همراه و تبلت اپل از روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه اجرا می‌شود و سایر مدل‌های گوشی و تبلت نیز به تدریج در هفته‌های آینده پس از اعلام رسمی تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند. <p style="text-align: right"><span style="color: #339966"><strong><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">وایمکس نیوز</span></span></strong></span><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">- در اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره اجرای فاز دوم رجیستری آمده است: تمامی خریداران در هنگام خرید باید از اصالت گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم&zwnj;کارت مطمئن شوند. به همین منظور می&zwnj;توانند شناسه 15 رقمی (IMEI)را -که روی جعبه دستگاه قابل مشاهده است- به شماره 7777 پیامک کنند و یا با استفاده از کد دستوری&nbsp; #7777* و انتخاب گزینه استعلام اصالت، از اصالت گوشی مطمئن شوند.</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">تمامی پیامک&zwnj;های مربوط به استعلام گوشی با سرشماره HAMTA ارسال می&zwnj;شود و اگر پیامکی با سرشماره دیگری در پاسخ به کاربر ارسال شود، جعلی بوده و به هیچ وجه قابل استناد نیست.<br />تمامی مراحل استعلام باید از طریق خریدار انجام شده و کاربران پس از اطمینان از اصالت تلفن همراه که نشان&zwnj;دهنده قانونی بودن و همچنین استاندارد بودن آن است می&zwnj;توانند تلفن همراه مورد نظر خود را خریداری کنند.</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">تطابق IMEI با شناسه ثبت&zwnj;شده روی جعبه دستگاه</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">خریداران حتماً پس از خرید دستگاه، باید فاکتور رسمی با مهر فروشگاه که شماره شناسه 15 رقمی (IMEI) دستگاه روی آن درج شده را از فروشنده دریافت کنند و درصورت بروز هرگونه مشکل در مورد غیرقانونی بودن گوشی یا تجهیز، فروشنده می&zwnj;بایست پاسخگو باشد.</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">خریداران پس از خرید گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم&zwnj;کارت با شماره&zwnj;گیری کد دستوری #6#*، شناسه بین&zwnj;المللی 15 رقمی (IMEI) گوشی را دریافت می&zwnj;کنند که این شناسه باید با شناسه ثبت&zwnj;شده روی جعبه دستگاه یکسان باشد. گوشی&zwnj;های دو سیم&zwnj;کارته دارای دو شناسه IMEI و گوشی&zwnj;های چند سیم کارته دارای چند IMEI هستند.</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">در گام بعدی دستگاه باید در شبکه اپراتوری فعال شود برای این کار خریدار باید کد فعال&zwnj;سازی (Activation Code) را هنگام خرید از فروشنده دریافت کند. برای فعال&zwnj;سازی تجهیز در شبکه اپراتوری، خریدار کد دستوری #7777* را شماره&zwnj;گیری کرده و عدد مربوط به گزینه فعال&zwnj;سازی را انتخاب می&zwnj;کند. پس از آن شناسه بین&zwnj;المللی 15 رقمی (IMEI)&nbsp; دستگاه و کد فعال&zwnj;سازی مربوط به دستگاه و شماره سیم&zwnj;کارت دستگاهی را که قصد فعال&zwnj;سازی آن را دارد به ترتیب وارد می&zwnj;کند. پس از تائید اطلاعات واردشده، پیام موفقیت&zwnj;آمیز بودن فرایند را دریافت می&zwnj;کند.</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">درصورت دریافت پیامک مبنی بر عدم ثبت گوشی، مشترک می&zwnj;بایست از خرید گوشی اجتناب کرده و گوشی را به فروشنده بازگرداند.</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">کاربران باید به این نکته توجه کنند که پس از فعال&zwnj;سازی، تلفن همراه فقط روی سیم&zwnj;کارت فعال&zwnj;شده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و در صورتی که دارنده گوشی یا تجهیز بخواهد از سیم&zwnj;کارت دیگری استفاده کند بایستی فرایند انتقال بهره&zwnj;برداری را طی کند. در غیر این صورت تلفن همراه روی سیم&zwnj;کارت جدید فقط به مدت 30 روز قابل استفاده خواهد بود.</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">خریداران گوشی تلفن همراه درصورت تغییر سیم&zwnj;کارت باید فرایند انتقال بهره&zwnj;بردار را با شماره&zwnj;گیری کد دستوری #7777* و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهره&zwnj;بردار انجام دهند. گوشی های اپل که در حال حاضر در شبکه اپراتورها فعال هستند درصورت تعویض سیم&zwnj;کارت باید در سامانه همتا فرایند انتقال مالکیت را انجام دهند.</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">شرایط ثبت شناسه گوشی برای مسافران</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">مسافرانی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه یا تجهیز دارای سیم&zwnj;کارت خریداری کرده و به همراه خود وارد کشور می&zwnj;کنند باید شناسه بین&zwnj;المللی 15 رقمی (IMEI) تجهیز خریداری&zwnj;شده را در گمرک محل ورود خود ثبت کنند. مسافران هنگام ثبت شناسه گوشی تلفن همراه خود باید عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و رسید آن را نزد خود نگهداری کنند. مسافران پس از دریافت کد فعال&zwnj;سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند. عوارض گمرکی و ارزش&zwnj;گذاری کالای مسافری بر اساس ارزش&zwnj;های ثبت&zwnj;شده در سامانه TSC به آدرس tsc.irica.co&nbsp; انجام می&zwnj;شود.</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">خریداران پس از خرید گوشی یا تجهیز دارای سیم&zwnj;کارت، درصورت برخورد با هرگونه مشکل و یا شکایت در زمینه استعلام، انتقال مالکیت، هزینه، فعال&zwnj;سازی، جعل در فاکتور و شماره سریال تجهیز و مشکلات گمرکی با سامانه 124 سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف&zwnj;کنندگان و مرکز تماس طرح با شماره 096366 تماس گرفته و یا به پورتال سازمان تعزیرات به آدرس tazirat135.ir مراجعه کنند.</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">درصورت وجود شکایت با ماهیت فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه تلفن همراه علی&zwnj;رغم طی کردن تمام مراحل فعال&zwnj;سازی و دریافت پیامک تائیدیه فعال شدن گوشی تلفن همراه کاربران می&zwnj;توانند با مرکز تماس طرح به شماره 096366 تماس بگیرند.</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">گوشی یا تجهیزات دارای سیم&zwnj;کارت که از مبادی قانونی وارد نشده و شناسه IMEI&nbsp; آن ثبت نشده باشد پس از گذشت یک ماه قطع شده و به هیچ عنوان در شبکه اپراتورهای کشور قابل استفاده نیست.</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">ثبت و فعال&zwnj;سازی گوشی تلفن همراه یا سایر تجهیزات دارای سیم&zwnj;کارت کاملاً رایگان بوده و خریداران نباید بابت آن هیچ هزینه&zwnj;ای پرداخت کنند. بروشور و تراکت اطلاع&zwnj;رسانی و آموزشی درباره نحوه استعلام و فعال&zwnj;سازی در شبکه همراه با گوشی و تجهیزات دارای سیم&zwnj;کارت خریداری شده در تمامی فروشگاه&zwnj;های ارایه&zwnj;کننده این تجهیزات نصب شده است.</span></span></p><p style="text-align: right"><span style="font-size: 12px"><span style="font-family: Tahoma">منبع:ایسنا</span></span></p>