16244 آشنایی با انواع رسانه‌های اجتماعی رسانه‌های اجتماعی را می توان در هشت گروه دسته‌بندی کرد. شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها، فروم‌ها، کامیونیتی‌های محتوایی، میکرو بلاگ‌ها،اپلیکیشن های پیام رسان.<BR> علاوه بر این‌ها برخی سایت‌های «دنیای مجازی» از قبیل سکند‌لایف (Second Life) هم گونه دیگری از رسانه‌های اجتماعی هستند که در سال‌های آینده گسترش بیشتری خواهند داشت. <p><span style="font-size: 12px">رسانه&zwnj;های اجتماعی در هفت گروه دسته&zwnj;بندی می شوند. شبکه&zwnj;های اجتماعی، وبلاگ&zwnj;ها، ویکی&zwnj;ها، پادکست&zwnj;ها، فروم&zwnj;ها، کامیونیتی&zwnj;های محتوایی، میکروبلاگ&zwnj;ها.<br />علاوه بر این&zwnj;ها برخی سایت&zwnj;های &laquo;دنیای مجازی&raquo; از قبیل سکند&zwnj;لایف (Second Life) هم گونه دیگری از رسانه&zwnj;های اجتماعی هستند که در سال&zwnj;های آینده گسترش بیشتری خواهند داشت. </span></p><p><span style="font-size: 12px"><strong>1-&nbsp;شبکه&zwnj;های اجتماعی (Social Networks)<br /></strong>&nbsp;به اعضای&zwnj; خود&nbsp;اجازه ساخت صفحات شخصی و برقراری ارتباط و شبکه&zwnj;سازی با دوستان آنلاین را می&zwnj;دهند. <br />کاربران اینترنتی از طریق عضویت در شبکه&zwnj;های اجتماعی می&zwnj;توانند پروفایل&zwnj;ها و صفحات شخصی برای خود بسازند. شبکه&zwnj;های اجتماعی از زنجیره&zwnj; به هم پیوسته&zwnj;ای از پروفایل&zwnj;ها تشکیل شده&zwnj;اند که اعضا می&zwnj;توانند در این محیط با دوستان&zwnj; خود در ارتباط باشند، دوستان و آشنایان قدیمی&zwnj; خود را در شبکه&zwnj;های اجتماعی بیابند، دوستان جدیدی پیدا کنند و یا دوستان خارج از این فضا را برای پیوستن به شبکه&zwnj;های اجتماعی دعوت کنند. <br /><span style="font-size: 10px"><strong>برخی از شبکه های اجتماعی معروف<br /></strong></span>-&nbsp;فیس&zwnj;بوک (Facebook) که در ابتدا به&zwnj;منظور استفاده در محیط&zwnj;های دانشگاهی طراحی شده بود و پس از مدتی برای استفاده همه کاربران عمومی شد، دیگر شبکه اجتماعی محبوب دنیای وب است. بخشی از موفقیت فیس&zwnj;بوک به&zwnj;خاطر امکانی است که در اختیار کاربران آن قرار دارد و می&zwnj;توانند در استفاده و توسعه اپلیکیشن&zwnj;های سایت مشارکت داشته باشند.&nbsp;</span></p><p><span style="font-size: 12px">-&nbsp;لینکدین (LinkedIn) دیگر شبکه اجتماعی مطرح دنیای مجازی است. این شبکه اجتماعی به کاربرانش در مدیریت و برقراری ارتباطات آنلاین حرفه&zwnj;ای و تجاری کمک می&zwnj;کند.&nbsp;<br />-&nbsp;ببو (Bebo) از دیگر شبکه&zwnj;های اجتماعی محبوب فضای مجازی است که در بین نوجوانان طرفداران بیشتری دارد و بیشتر محبوب دانش&zwnj;آموزان و دانشجویان است. </span></p><p><span style="font-size: 12px"><font size="2">- مای&zwnj;اسپیس (MySpace) از جمله معروف&zwnj;ترین و محبوب&zwnj;ترین شبکه&zwnj;های اجتماعی در دنیاست. عضویت در این سایت امکانات گسترده&zwnj;ای را در اختیار کاربران قرار می&zwnj;دهد. به&zwnj;عنوان نمونه سرویس &quot;موسیقی مای&zwnj;اسپیس&quot; از جمله بخش&zwnj;های پرطرفدار این شبکه اجتماعی محسوب می&zwnj;شود که تعداد زیادی موسیقی&zwnj;دان و گروه موسیقی در آن عضو هستند و کاربران سایت از آن استفاده می&zwnj;کنند.&nbsp;</font><br /></span></p><p>&nbsp;</p><p><strong><span style="font-size: 12px">2-&nbsp;وبلاگ&zwnj;ها (Blogs)<br /></span></strong><span style="font-size: 12px">&nbsp;ژورنال&zwnj;های آنلاینی هستند که با محتواهای جدید کاربران به&zwnj;روز می&zwnj;شوند. وبلاگ ها شناخته&zwnj;شده&zwnj; ترین نوع رسانه&zwnj;های اجتماعی هستند، به&zwnj;زبان ساده، وبلاگ فضای آنلاینی است که در آن مطالب به&zwnj;ترتیب جدید&zwnj;ترین پست&zwnj;ها منتشر می&zwnj;شوند. چند ویژگی، وبلاگ&zwnj;ها را از وب&zwnj;سایت&zwnj;ها متفاوت و متمایز می&zwnj;کند.&nbsp;<br />-&nbsp;لحن نوشتاری وبلاگ&zwnj;ها اغلب شخصی و گاه محاوره&zwnj;ای است و به نویسنده یا گروهی از نویسندگان تعلق دارند.&nbsp;<br />-&nbsp;در وبلاگ امکان دریافت نظرات برای هر نوشته (Comments) وجود دارد.&nbsp;<br />-&nbsp;امکان ارسال و دریافت دنبالک (Trackbacks) روی هر مطلب وبلاگ از دیگر قابلیت&zwnj;های وبلاگ&zwnj;هاست که به کمک آن می&zwnj;توان بحثی را پیگیری و دنبال کرد.&nbsp;<br />-&nbsp;امکان مشترک شدن در وبلاگ&zwnj;ها از طریق دریافت مطالب به&zwnj;وسیله ایمیل و یا دنبال کردن مطالب در خبرخوان&zwnj;ها به&zwnj;وسیله آر.اس.اس وجود دارد.&nbsp;<br />-&nbsp;راه&zwnj;اندازی وبلاگ&zwnj;ها به&zwnj;وسیله سرویس&zwnj;های ارائه خدمات وبلاگ&zwnj;نویسی به سادگی و رایگان میسر است. <br />وبلاگ&zwnj;ها گونه&zwnj;های متفاوتی دارند که وبلاگ&zwnj;های شخصی، وبلاگ&zwnj;های سیاسی، وبلاگ&zwnj;های تجاری، وبلاگ&zwnj;های نزدیک شده به ساختار رسانه&zwnj;های حرفه&zwnj;ای و وبلاگ&zwnj;های رسانه&zwnj;های جریان اصلی، برخی از انواع آنها هستند.<br />سرویس&zwnj;های بلاگفا، میهن بلاگ، بلاگر (Blogger)، و وردپرس (Wordpress) از جمله مشهورترین سرویس&zwnj;های رایگان وبلاگ&zwnj;نویسی محسوب می&zwnj;شوند.&nbsp; </span></p><p>&nbsp;</p><p><strong><span style="font-size: 12px">3-&nbsp;ویکی&zwnj;ها (Wikis)<br /></span></strong><span style="font-size: 12px">&nbsp;سایت&zwnj;هایی هستند که به کاربران اجازه اضافه کردن و ویرایش محتوا را می&zwnj;دهند و محتوای تولید شده&zwnj; آنها حاصل مشارکت اعضاست. <br />ویکی&zwnj;ها وب&zwnj;سایت&zwnj;هایی هستند که اجازه می&zwnj;دهند مخاطبان و کاربران عادی اینترنت محتوای آنها را تولید و ویرایش کنند. ویکی&zwnj;ها برای کارها و پروژه&zwnj;های مشارکتی مناسب هستند. مثلا اگر قرار باشد متنی طولانی را افراد مختلفی از نقاط متفاوتی به&zwnj;صورت تیمی کامل کنند استفاده از مدل ویکی&zwnj; مناسب&zwnj;ترین گزینه است. <br />ویکی&zwnj;پدیا دانش&zwnj;نامه آزاد آنلاینی است که سال 2001 شروع به فعالیت کرد ومشهورترین سایت ویکی در دنیاست.<br />ویکی&zwnj;پدیا (Wikipedia) را تقریبا اکثر کاربران دنیای مجازی می&zwnj;شناسند، اما تنها سایتی نیست که با مدل ویکی&zwnj; فعالیت می&zwnj;کند. به&zwnj;عنوان مثال ویکیا (Wikia)، ویکی&zwnj;ها و (wikiHow) و ویکی&zwnj;نیوز (Wikinews) نمونه&zwnj;های دیگری از سایت&zwnj;هایی هستند که بر اساس الگوی ویکی فعالیت می&zwnj;کنند.&nbsp;<br />-&nbsp;ویکیا، اجتماعی از ویکی&zwnj;ها با موضوعات مختلف است.<br />-&nbsp;ویکی&zwnj;هاو، یک راهنمای کاربردی برای چگونه عمل کردن در موضوعات مختلفی از قهوه درست کردن تا طرح&zwnj;های تجاری است.<br />-&nbsp;ویکی&zwnj;نیوز، پروژه اخبار ویکی&zwnj;پدیاست. </span></p><p>&nbsp;</p><p><strong><span style="font-size: 12px">4-&nbsp;پادکست&zwnj;ها (Podcasts)<br /></span></strong><span style="font-size: 12px">&nbsp;فایل&zwnj;های صوتی و تصویری هستند که با قابلیت مشترک شدن در اینترنت قرار داده شده&zwnj;اند. <br />پادکست&zwnj;ها فایل&zwnj;های صوتی یا تصویری هستند که در اینترنت منتشر می&zwnj;شوند و کاربران می&zwnj;توانند مشترک آنها شوند. برای فایل&zwnj;های تصویری گاهی از عنوان وردکست هم استفاده می&zwnj;شود و گاهی نیز پادکست&zwnj;ها را هم شامل فایل&zwnj;های تصویری و هم صوتی می&zwnj;دانند. در اینجا منظور از پادکست&zwnj;ها هم فایل&zwnj;های صوتی و هم تصویری هستند. این ویژگی و قابلیت مشترک شدن است که پادکست&zwnj;ها را به&zwnj;عنوان یکی از شکل&zwnj;های قدرت&zwnj;مند رسانه&zwnj;های اجتماعی مطرح کرده است. امکان انتشار فایل&zwnj;های صوتی و تصویری در اینترنت از ابتدای سال&zwnj;های گسترش اینترنت وجود داشت، اما ویژگی پادکست&zwnj;ها اضافه شدن خروجی آر.اس.اس به آنها و قابلیت مشترک شدن و دنبال کردن به&zwnj;روزرسانی از طریق همین نوع خروجی است. پادکست&zwnj;ها همانند ضبط &zwnj;کننده&zwnj;های ویدئویی شخصی (PVRs)، بخشی از تغییر در الگوهای مصرف رسانه&zwnj;ای هستند که به&zwnj;کاربران اجازه می&zwnj;دهند محتوای صوتی و تصویری را هر زمان که مناسب تشخیص می&zwnj;دهند، ببینند و بشنوند. زمانی که برنامه جدیدی از یک پادکست در وب منتشر می&zwnj;شود، سرویس&zwnj;های اشترک پادکست و نرم&zwnj;افزارهای دریافت پادکست (podcatchers) به&zwnj;طور اتوماتیک از طریق آر.اس.اس مطلع می&zwnj;شوند و شروع به دانلود فایل جدید می&zwnj;کنند. پادکست&zwnj;ها هم بر روی کامپیوترهای شخصی و هم بر روی دستگاه&zwnj;های همراه ضبط و پخش موسیقی مانند آی&zwnj;پاد، قابل استفاده و شنیده شدن هستند. علاوه بر پادکست&zwnj;های شخصی که به&zwnj;وسیله کاربران عادی اینترنت تولید می&zwnj;شوند و در اینترنت منتشر می&zwnj;شوند، بسیاری از رسانه&zwnj;های جریان اصلی هم به&zwnj;تولید و انتشار پادکست روی آورده&zwnj;اند. مثلا برخی شبکه&zwnj;های رادیویی و تلویزیونی برنامه&zwnj;های&zwnj;شان را به&zwnj;صورت پادکست در اینترنت قرار می&zwnj;دهند. برخی مطبوعات و سایت&zwnj;ها هم بخشی از محتوای&zwnj;شان را به&zwnj;صورت صوتی و در قالب پادکست به مخاطبان عرضه می&zwnj;کنند. سایت پادکست&zwnj;الی (</span><a href="http://www.podcastalley.com"><span style="font-size: 12px">www.podcastalley.com</span></a><span style="font-size: 12px">) مرجع خوبی برای دستیابی به لیستی از پادکست&zwnj;ها و اطلاعات دیگر در مورد این رسانه اجتماعی است.&nbsp;&nbsp;</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br /><strong>5-&nbsp;فروم&zwnj;ها (Forums)<br /></strong>فضایی برای طرح بحث و گفتگو در موضوعات مختلف محسوب می&zwnj;شوند واز دوران پیش از تولد مفهوم رسانه&zwnj;های اجتماعی فعالیت می&zwnj;کردند.<br />فروم&zwnj;های اینترنتی قدیمی&zwnj;ترین نوع از رسانه&zwnj;های اجتماعی آنلاین محسوب می&zwnj;شوند. فروم&zwnj;ها معمولا حول موضوع خاصی شکل می&zwnj;گیرند. مثلا موسیقی، تکنولوژی، سینما و تلویزیون، اقتصاد و غیره می&zwnj;توانند موضوعاتی باشند که مبنای ایجاد یک فروم شوند. برخی فروم&zwnj;های عمومی هم حیطه گسترده&zwnj;تری از موضوعات را شامل می&zwnj;شوند. معمولا هر فروم از اتاق&zwnj;های مختلفی تشکیل شده است. کاربران اینترنتی از طریق عضویت در فروم&zwnj;ها می&zwnj;توانند وارد بخش&zwnj;های مختلف فروم شوند و موضوعات مطرح شده را مطالعه کنند یا موضوع جدیدی مطرح کنند. گاهی فروم&zwnj;ها به عنوان بخش جانبی یک وب&zwnj;سایت ساخته می&zwnj;شوند و گاهی به&zwnj;طور مستقل اساس یک وب&zwnj;سایت را تشکیل می&zwnj;دهند. فروم&zwnj;ها مکان آنلاین مناسبی برای طرح موضوعات و مسائل جدید، جستجو در مورد مباحث مورد علاقه و به اشتراک&zwnj;گذاری اخبار و مطالب هستند. فروم&zwnj;ها معمولا به&zwnj;وسیله یک یا چند مدیر اداره می&zwnj;شوند. مدیران فروم&zwnj;ها اغلب از طرح مباحث نامناسب و غیرمرتبط جلوگیری می&zwnj;&zwnj;کنند و مطالب اینگونه را حذف می&zwnj;کنند اما کمتر در هدایت مباحث نقش دارند. <br />برخی فروم&zwnj;ها مانند جزیره&zwnj;های دنیای آنلاین هستند و به نسبت سایر رسانه&zwnj;های اجتماعی ارتباط کمتری با دیگر وب&zwnj;سایت&zwnj;ها دارند. این دورافتادگی از آنجا ناشی می&zwnj;شوند که فروم&zwnj;ها نسبت به دیگر انواع رسانه&zwnj;های اجتماعی قدمت بیشتری دارند و زمانی که شروع به فعالیت کردند هنوز حتی اصطلاح رسانه&zwnj;های اجتماعی وضع نشده بود. با این وجود فروم&zwnj;ها هنوز کاربران و طرفداران زیادی دارند و محبوبیت انها در دنیای مجازی پابرجاست. <br />موتور جستجوی فروم&zwnj;ها به نشانی </span><a href="http://www.boardtracker.com"><span style="font-size: 12px">www.boardtracker.com</span></a><span style="font-size: 12px"> مطالب ده&zwnj;ها هزار فروم را پیگیری می&zwnj;کند و در زمینه فروم&zwnj;ها اطلاعات قابل توجهی دارد. </span></p><p>&nbsp;</p><p><strong><span style="font-size: 12px">6-&nbsp;کامیونیتی&zwnj;های محتوایی (Content Communities)<br /></span></strong><span style="font-size: 12px">&nbsp;امکان مدیریت و به اشتراک &zwnj;گذاری نوع خاصی از محتوا از قبیل عکس، فایل&zwnj;های ویدئویی، متن یا لینک را فراهم می&zwnj;کنند. <br />کامیونیتی&zwnj;های محتوایی اندکی شبیه به شبکه&zwnj;های اجتماعی هستند؛ کاربر برای استفاده باید ثبت&zwnj;نام کند و پس از ثبت&zwnj;نام دارای صفحه شخصی است و امکان متصل شدن به دوستان را دارد. هر چند این نوع وب&zwnj;سایت&zwnj;ها بر اشتراک&zwnj;گذاری نوع خاصی از محتوا متمرکز هستند.&nbsp;<br />-&nbsp;یوتیوب (YouTube&nbsp;&nbsp; <br />در حوزه &zwnj;اشتراک&zwnj;گذاری فایل&zwnj;های ویدئویی فعالیت می&zwnj;کند و روزانه میلیون ها ویدئو در یوتیوب دیده می&zwnj;شود. اعضای یوتیوب می&zwnj;توانند ویدیوهای&zwnj;خود را در سایت آپلود کنند یا کانال شخصی&zwnj;شان را بر اساس ویدئوهای مورد علاقه&zwnj;شان بسازند. علاوه بر هزاران فیلم کوتاه شخصی که با دوربین&zwnj;های دیجیتالی آماتور یا وب&zwnj;کم&zwnj;ها تصویر برداری شده و به&zwnj;وسیله اعضای یوتیوب درسایت قرار داده شده است، هزاران کلیپ هم از برنامه&zwnj;های تلویزیونی یا تکه&zwnj;هایی از فیلم&zwnj;هایی سینمایی در یوتیوب قرار دارد و این سایت را به مخزن عظیمی از تصاویر ویدیویی تبدیل کرده است.برخی کاربران هم از یوتیوب برای وبلاگ&zwnj;های تصویری استفاده می&zwnj;کنند. <br />یوتیوب به&zwnj;عنوان شرکتی مستقل شروع به فعالیت کرد ولی موفقیت چشم&zwnj;گیر و روبه&zwnj;رشد آن باعث شد توجه گوگل بدان جلب شود و در سال 2006 به&zwnj;وسیله گوگل خریداری شد.&nbsp;<br /></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="font-size: 12px">- اینستاگرام &ndash; Instagram<br />اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویری و متعلق به فیسبوک است.&nbsp;بیشتر کاربران از این شبکه برای ارسال اطلاعات خود همچون مسافرت، فشن، غذا ،هنر و موضوعات مشابه استفاده می&zwnj;کنند. همچنین خاصیت منحصربفرد این پلتفرم وجود فیلترهایی خاص برای ادیت تصاویر و ویدیوها است. تقریبا بیش از 95 درصد کاربران اینستاگرام از فیسبوک نیز استفاده می&zwnj;کنند.&nbsp;</span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="font-size: 12px"><font size="2">-&nbsp;فلیکر (Flickr) </font></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="font-size: 12px"><font size="2">در حوزه &zwnj;اشتراک&zwnj;گذاری عکس فعالیت می&zwnj;کند و از محبوب&zwnj;ترین سایت&zwnj;های در زمینه تصویر در دنیاست. کاربران می&zwnj;توانند تصاویرشان را در فلیکر قرار دهند و مشخص کنند که این تصاویر به&zwnj;صورت عمومی منتشر شود و یا تنها برای شبکه دوستان&zwnj;شان قابل دسترس باشد.&nbsp;</font><br /></span></span></p><p><span style="font-size: 12px">-&nbsp;دیگ (Digg)<br />&nbsp;به&zwnj;منظور &zwnj;اشتراک&zwnj;گذاری اخبار و محتوای متنی تاسیس شده و فعالیت می&zwnj;کند. اعضا به اخبار و مطالبی که به&zwnj;نظرشان جالب می&zwnj;آید در سایت دیگ، لینک می&zwnj;دهند. سایر کاربران می&zwnj;توانند به مطالب لینک داده شده رای بدهند تا جایگاه و ارزش هر مطلب در سایت مشخص شود. هر لینک ارسال شده&zwnj;ای که حائز حدنصاب مشخصی از رای سایر کاربران شود به صفحه اول سایت منتقل می&zwnj;شود و در معرض بازدید تعداد بیشتری از کاربران قرار می&zwnj;گیرد. </span></p><p>&nbsp;</p><p><strong><span style="font-size: 12px">7-&nbsp;میکرو بلاگ&zwnj;ها (Microblogging)<br /></span></strong><span style="font-size: 12px">تلفیقی از شبکه&zwnj;های اجتماعی و وبلاگ&zwnj;های کوچک هستند که با محتواهای کوتاه کاربران به&zwnj;روز می&zwnj;شوند. <br />میکروبلاگ&zwnj;ها ابزاری هستند که مولفه&zwnj;هایی از وبلاگ&zwnj;نویسی با پیام&zwnj;های فوری و شبکه&zwnj;های اجتماعی را ترکیب کرده&zwnj;اند. سایت های پیشرو در عرصه میکروبلاگ&zwnj;ها،&nbsp;<br />-&nbsp;توییتر (Twitter) <br />اعضای توییتر با عضویت در سایت می&zwnj;توانند مطالب کوتاه&zwnj;شان را منتشر کنند. این مطالب باید حداکثر 140 کاراکتر باشند و معمولا شامل شرح وضعیت فعلی نویسنده آن هستند. 90درصد مطالبی که در توییتر منتشر می&zwnj;شوند از طریق سایت اصلی توییتر ارسال نمی&zwnj;شوند بلکه کاربران به&zwnj;جهت سهولت از امکانات و ابزارهای واسطه برای ارسال توییت&zwnj;های&zwnj;شان استفاده می&zwnj;کنند. پیامک&zwnj;های موبایل، پیام&zwnj;های فوری و ابزارها و افزونه&zwnj;هایی که در مرورگرها یا در محیط کامپیوتر کاربران قابل نصب هستند از جمله ابزارها برای توییت کردن محسوب می&zwnj;شوند. هر کاربر توییتر دارای صفحه&zwnj;ای شخصی است که با مراجعه به آن می&zwnj;توان از جدیدترین مطالب&zwnj;ش مطلع شد. همچنین امکان پیگیری توییت&zwnj;های هر شخص با مشترک شدن در آدرس آر.اس.اس خروجی&zwnj;اش وجود دارد. کاربردهای توییتر بسیار گسترده و متنوع است. برخی کاربران از آن برای انعکاس رویدادهای زندگی روزمره&zwnj;شان استفاده می&zwnj;کنند، برخی دیگر برای به&zwnj;اشتراک گذاشتن افکار و عقایدشان یا برقراری گفتگو استفاده می&zwnj;کنند. همچنین رسانه&zwnj;های جریان اصلی مثل بی.بی.سی و سی.ان.ان هم از توییتر برای انتشار اخبار فوری استفاده می&zwnj;کنند. توییتر کاربرد تبلیغاتی هم دارد و به عنوان مثال باراک اوباما در تبلیغاتش برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا از این رسانه اجتماعی استفاده کرد. <br />توییتر (</span><a href="http://www.twitter.com"><span style="font-size: 12px">www.twitter.com</span></a><span style="font-size: 12px">) مشهورترین سرویس میکروبلاگ است که با فاصله قابل توجهی از سایر رقبایش جلوتر است.&nbsp;<br />-&nbsp;گوگل پلاس&nbsp; (google plus)<br />گوگل پلاس دارای مزیت&zwnj;های فیس&zwnj;بوک، توییتر و لینکدین به طور یک&zwnj;جاست و به سرویس&zwnj;های متعدد گوگل مثل موتور جست&zwnj;وجوی این شرکت متصل است. گوگل پلاس نسبت به سایر شبکه اجتماعی :یک شبکه اجتماعی تکامل یافته&zwnj;تر است و در راه&zwnj;اندازی آن به حفظ حریم خصوصی کاربران و اطلاعات آن&zwnj;ها توجه شده است.<br />از دیگر میکروبلاگ&zwnj;های قابل اشاره و مهم در دنیای وب می&zwnj;توان به پاونس (Pownce) و جایکو (Jaiku) اشاره کرد که هر کدام تفاوت&zwnj;ها و شباهت&zwnj;هایی با یکدیگر دارند.<br /></span></p><p>&nbsp;</p><p><strong>8- <span style="line-height: 115%; mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin"><span style="mso-list: Ignore"><span style="font: 7pt 'Times New Roman'">&nbsp;</span></span></span><span lang="AR-SA" style="line-height: 115%">اپلیکیشن های پیام رسان</span></strong><span dir="ltr" style="line-height: 115%; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'"><o:p></o:p></span></p><p dir="rtl" class="MsoNormal" style="text-align: right; margin: 0in 0in 10pt; unicode-bidi: embed; direction: rtl"><span lang="AR-SA" style="line-height: 115%">پیام رسان ها نوعی از رسانه های اجتماعی هستند که در دسترسی سریع و آسان ، جایگاه شبکه های اجتماعی را تنگ کرده و نحوه تعامل کاربران را در تمامی بخش های زندگی تغییر داده اند.<o:p></o:p></span></p><p dir="rtl" class="MsoNormal" style="text-align: right; margin: 0in 0in 10pt; unicode-bidi: embed; direction: rtl"><span lang="AR-SA" style="line-height: 115%">هر لحظه افراد زیادی از سراسر دنیا به پیام رسان ها ملحق می شوند تا بتوانند با دوستان خود چت کنند، محتوای خودرا منتشر ویا محصولات خودرا معرفی کنند.<o:p></o:p></span></p><p>&nbsp;</p>